terug naar Zweden


Järnvägmuseer


Skåne-Smålands Järnvägsmuseiförening, SSJF

door Bert Pigge (webmaster SSJF)

De SSJF is een goed verzorgd museum in Strömsnäsbruk. Het ligt aan de voormalige spoorlijn Helsingborg-Klippan-Markaryd- Värnamo- Jönkoping.
Het omvat een originele lokomotievenloods, spooremplacement, stationsgebouw, spoortraject Traryd-Strömsnäsbruk-Timsfors-Markaryd, aansluiting op spoorwegnet in Markaryd.
In de zomervakantie rijdt er een railbus naar Markaryd en in voorjaar en zomer kan er, alle dagen, dressin worden gereden.
Het museum is gemakkelijk te bereiken vanaf de E4 afrit Strömsnäsbruk. Het museum vind je na 2 km in het centrum. Alle informatie is te vinden op  www.ssjf.nu.

ssjf
klik voor Zweedse website

De Nederlandse taal kan gekozen worden op de beginpagina van deze website

logo ssjf


Banmuseet Ängelholm (S)

In Ängelholm (langs de Zweedse kust) is een erg interessant museum over de Zweedse spoorwegen. Een heel goede presentatie van alle facetten van het spoor en toebehoren.

Voor de kinderen zijn er eenvoudige modeltreinen te besturen (verschillende schalen), de elektrische LEGO trein kan mee gespeeld worden en nog veel meer.

De trekpleister is een echte trein simulator. Je rijdt mee op de bok van een stoom loc, diesel loc, een sneltrein; dit is erg realistisch. De trillingen van de motoren van de locs, het rijden door wissels, het voelt echt aan. Als de sneltrein met hoge snelheid door een scherpe bocht gaat, denk je echt, dit gaat niet goed. Heel leuk en net echt. Er kunnen ongeveer 20 mensen tegelijk in de simulator. 

Hieronder een oude service auto voor de bovenleiding.


Norrbotten Järnväg Museum

In Luleå is het Norrbotten järnväg museum. Een mooi museum met veel mooie oude loks en bijzondere wagons.
Op het buitenterrein staan veel oude ertswagons die op het traject Kiruna-Narvik en Kiruna-Luleå hebben gereden.
Voor mij is nog altijd het hoogtepunt de oude DM3, genaamd "de Bruno". Deze driedelige lok heeft de nummers 976-977-978. Sinds 2004 is hij als museumlocomotief bewaard gebleven.

De DM3 is afgeleid van de DM serie (2-delige lok) voor de Statens Järnvägar (SJ), die van 1952-1957 in gebruikt was voor het trekken van de ertstrein op het traject Narvik-Kiruna-Luleå. In 1960 kreeg de lok sterkere motoren (Dm en Dm3). De Dm3 had een vermogen van 7200 kW. Elk lokdeel heeft twee elektromotoren. De maximum snelheid was 75 km/h. Ook toen was dit de sterkste e-lok ter wereld.

dm3

Klik voor website van het Norrbottens Järnvägsmuseum

dm3

ertswagon


terug naar Zweden