LEZINGEN EN BIJEENKOMSTEN VAN 2019

11 januari 2019: Noorwegen en Zweden gefilmd door Jan Lindekim

Deze avond liet Jan Linde een tweetal films zien over Zweden en Noorwegen. We zagen opnamen van bekende en onbekende plaatsen.

8 februari 2019: Algemene Ledenvergadering en na de pauze Bornholm, hoezo een Deens eiland? Door Bob Verschoorkarel

Na een toeristische kennismaking met het eiland, ging Bob nader in op waarom Bornholm, zo ver van Denemarken gelegen, toch tot Denemarken behoort .

Een mooie avond met een interessant stukje geschiedenis.

8 maart 2019: Met witte bussen naar de vrijheid, door Arie Wolfertwil grond

Een van de grootste reddingsacties tijdens de Tweede Wereldoorlog was “Het witte bussen-plan”. Op initiatief van Denemarken werd een reddingsplan opgesteld. Met als doel om de Noorse en Deense gevangenen uit de Duitse kampen, gevangenissen en tuchthuizen op te halen.

Het Zweedse Rode Kruis o.l.v. Folke Bernadotte heeft dit plan in het voorjaar van 1945 uitgevoerd.
Met dit plan zijn meer dan 15.000 gevangenen in wit geschilderde bussen naar Zweden gebracht.
Hierbij werden ook meer dan 800 Nederlandse gevangenen uit de kampen bevrijd.

Arie Wolfert heeft hierover een boek geschreven en bleek een prima verteller over dit voor Nederland vrijwel onbekend stukje geschiedenis.

12 april 2019: Carl Nielsen, door Ebo Reitsmacarl

Boeiend en met passie vertelde Ebo Reitsma over Carl August Nielsen, de beroemdste musicus in Denemarken en één van de beroemdste Scandinavische componisten met een geheel eigen stijl.

Wij hoorden het levensverhaal van deze componist, gelardeerd met beeldmateriaal en heel veel luisterfragmenten uit de composities van Nielsen.

10 mei 2019: Naar de Heilige Olav, door Ria Warmerdam logo

Trondheim was in de middeleeuwen net zo’n belangrijk bedevaartsoord als Rome, Jeruzalem en Santiago. De pelgrims bezochten het graf van Olav de Heilige.

Ria Warmerdam sleepte ons 643 prachtige Noorse kilometers mee in haar verhaal langs het Olavspad.

Jammer dat de microfoon het slecht deed. Deze avond werd stilgestaan bij Norges Nasjonaldag.
Door het onverwacht grote bezoekersaantal was er niet voor iedereen zoveel gebak als hij of zij wilde.

21 juni 2019: "Sankt-Hans/Midsommar-viering bij familie Ebbens in Saasveld"foto

Karin en Doeko Ebbens hadden hun huis en tuin weer opengesteld voor de leden die deze viering wilden meemaken. Hierdoor ging de Sankt Hansviering ook dit jaar weer door.

13 september 2019: Scandinavisch Expressionisme“de essentie van kunst ontspringt vanuit het hart”, door Marianne Wilts finland

De Scandinavische moderne kunst, eind 19de begin 20ste eeuw, wordt ook wel de Moderne Doorbraak genoemd.

Marianne Wilts nam ons mee langs verrassende werken van o.a. Munch, Strindberg en Hammershøi.
Tijdens deze lezing werd ingezoomd op Scandinavisch Expressionistische kunstenaars en de invloed van hun tijdgenoten.

11 oktober 2019: Reizen in Scandinavië, door Karel en Tilly Jansenschip

Deze avond zou Birgit van Dongen over het onderwerp “De Deense Højskolekultur” spreken. Helaas belde zij ter elfde ure af.

Gelukkig waren Karel en Tilly bereid om op korte termijn een presentatie te houden over diverse reizen door Denemarken en een klein stukje Noorwegen.

Met prachtige foto’s en begeleid door passende muziek reisden we genietend met hen mee.

8 november 2019: IJsland, land van geysers en vulkanen, door Will en Thea Kuiper siljan

IJsland spreekt tot de verbeelding! Het op een na grootste eiland van Europa heeft al eeuwen lang het avonturenbloed van veel mensen sneller doen kloppen.

Het land, waar we deze avond met de Grey Nomads en hun camper mee mochten reizen liet ons immense gletsjers, donderende watervallen, nog steeds actieve vulkanen, rokende en pruttelende modderpotten, maar ook prachtige bloemen en vogels, kleine intieme woongemeenschappen en ook moderne steden zien.

13 december 2019 Luciaviering in de Stefans-Hof te Bornelucia

Ook dit jaar was de Luciaviering weer een gezellige afsluiting van het verenigingsjaar.
Lucia ging, gekroond met een kroon met echte kaarsen, voorop in de tåg. Zij werd gevolgd door zangeressen en kinderen in klederdracht en witte gewaden. (Voorbereid door Karin Ebbens.) Ze zongen Zweedse kerst-liedjes.

Het kerstverhaal werd verteld door Agnes Pigge.

De muzikale omlijsting werd verzorgd door Akka Spelmän, een groep van vijf enthousiaste vioolspelende dames en heren die vooral Zweedse volksmuziek op het repertoire hebben staan. Wie de benen tijdens de muziek niet stil kon houden, kon de dansvloer op, dansinstructeur Bruno Goldenbeld leidde het dansen in goede banen.

Naast koffie en thee was er natuurlijk ook de traditionele Zweedse glögg met lekkernijen zoals lussekatter, kanelbullar en pepparkakor.
De versiering was aangepast met guirlandes en onze strofiguren. Het ziet er mooi uit en is veilig. We kunnen weer terugkijken op een leuke, gezellige afsluiting van het jaar.