../

boom

De inzendtermijn sluit op 1 februari 2022!

Website Kerstpuzzel 2021

- Scandinavië leeft in Twente -

Inzendtermijn is gesloten!

Spelregels en instructies

-

Iedereen mag meepuzzelen en oplossingen insturen, ook als u geen lid bent van onze vereniging.

-

Alle vragen hebben betrekking op de website en alle antwoorden zijn daar dan ook te vinden. Als meerdere antwoorden op een vraag mogelijk zijn, geldt het antwoord dat op de website aanwezig is.

-

De inzending met de meeste goede antwoorden maakt kans op een Scandinavische verrassing! Bij meerdere juiste inzendingen wordt geloot.

-

Vul de antwoorden in op dit formulier, alsmede uw gegevens. Druk dan op "verzenden"..

-

U kunt meerdere keren insturen (om b.v. aan te vullen / te corrigeren), maar alleen de laatst ontvangen inzending geldt.

-

De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de Algemene ledenvergadering in februari 2022.
Als de Algemene Ledenvergadering vanwege corona online gehouden wordt, dan zal de uitslag van de loting eveneens per e-mail medegedeeld worden. De prijs wordt dan opgestuurd.

-

U kunt tot 1 februari 2022 uw oplossingen inzenden.

-

De redactie van deze puzzel is uitgesloten van deelname.

-

Tip1: schrijf de antwoorden eerst op een kladje en zet dan alles tegelijk in dit formulier om te verzenden.

-

Tip2: door gebruik te maken van de zoekfunctie op de website, wordt het aanzienlijk gemakkelijker om de antwoorden te vinden
(deze zoekfunctie staat rechts boven op meerdere pagina's).

naam:

woonplaats:

e-mail adres:

Website Kerstpuzzel van de SVTwente

vraag

antwoord

1

De slagzin "- Scandinavië leeft in Twente -" kennen we allen. Er is nog zo'n pakkende slagzin in gebruik. Welke is dat?

SVTwente, van Dalahästen tot Twentse Ros

2

Hoe zijn alle voornamen van onze ereleden van de SVTwente?

Ulla, Barbro, Karin

3

De "AVG" wordt uiterst serieus genomen door uw vereniging. Wat betekent deze afkorting?

Algemene Verordening Gegevensbescherming

4

Waar werd op 17 mei 2018 het 40 jarig jubileumfeest van onze vereniging gevierd?

NIVON Natuurvriendenhuis "KRIKKENHAAR"

5

Op dit feest werd onze secretaris geintervieuwd door de omroep Almelo, AAVISIE.
Welk Scandinavisch land is favoriet bij onze toenmalige secretaris?

Noorwegen

6

Elk jaar is er de Wintermarkt in Jokkmokk. Voor de hoeveelste keer wordt de wintermarkt in 2022 gehouden?

417e keer

7

Op 13 maart 2020 zou Hans van Buuren een lezing houden voor onze vereniging. Door corona is deze lezing uitgesteld.
Waarover zou deze lezing gaan?

De Baltische Landen

8

Ons lid Wim Kuiper had een lezing voorbereid, maar kon die helaas niet zelf geven. Hans Krol heeft de lezing van Wim gepresenteerd. Waar ging die lezing over?

De kwestie Sleeswijk-Holstein

9

In 2016 heeft Erik Wijn een interessante lezing gegeven, getiteld: "Van laag en plat naar hoog en ruig".
Over welke gebieden ging die lezing?

Gotland in de Oostzee en de Hoge Kust aan de Botnische Golf

10

Een buitengewoon fascinerende joik is wel Mearkun (Vasanmerkiys / The calf marking)
Door wie wordt deze joik op onze website uitgevoerd?

Petra Birehas Magga

11

In 2019 is deze vuurtoren op rails gezet en 80 meter verplaatst, om te voorkomen dat hij binnen enkele jaren in zee zou storten.
Wat is de naam van deze vuurtoren?

Rubjerg Knude

12

Bijzondere plekken, zoals Kirjubour, Leynavatn en Kvivik zijn te vinden in het "binnenland" van welk deel van Denemarken?

Faeröer - het binnenland (DK)

13

Arnarstapi op Snaefellsnes is een mooie plek om te "kamperen". In welk land ligt dat kampeerterrein?

IJsland

14

Ieder jaar wordt de "Nationale Dag van de Sami" (Sami National Day / Sami Albmotbeaivi) gevierd, ter herinnering aan het eerste congres van de Sami in 1917 in Trondheim (Noorwegen).
Op welke datum is dit feest?

6 februari

15

Wie is Kalle Moraeus?

Muzikant, tv-presentator

16

Kick van der Veer heeft podcasts gemaakt van een bekende Zweedse troubadour. Over wie gaan die podcasts?

Cornelis Vreeswijk

17

Een heerlijk recept is aanwezig op de website met de naam "Mazarinkaka". Welke toevoeging maakt dit gebak nog lekkerder?

Blåbär (blauwe bessen)

18

Waarin vinden we blandaren?

In "De Mixer"

19

Wat is het eetbare bestanddeel van onze traditionele SVTwente onderscheidingen?

Knäckebröd van IKEA

20

Wie gaf in 2015 een lezing over de expeditie naar het eilandje Edgeoya?

Maarten Loonen

21

Wie verzorgde de muziek tijdens ons 40 jarig jubileumfeest?

Anneke Goudkuil

22

Het Zweedse koningspaar bezocht de Zweedse Zeemanskerk in Rotterdam, waar ook het bestuur van de SVTwente aanwezig was.
In welk jaar was dat?

23

In welk jaar werd de eerste Sankt Hans viering gehouden, waarvan leuke foto's op de website beschikbaar zijn?

24

Arie Wolfert had het in een lezing van maart 2019 over "witte bussen". Waar reden die witte bussen naar toe?

Naar de vrijheid

25

Jeannet Appelo hield in 2017 een interessante lezing voor onze vereniging. Waarover ging die?

Maihaugen openluchtmuseum (Noorwegen)

26

Wie is Anna Agren?

Zangeres en lid van theatergroep "De Andersons"

27

Van wie zijn de uitspraken "Er gaat niets boven Zweden" en "Altijd Lapland"?

Gerrit Jan Zwier

28

Over welk land hebben we het hier: "Johnny Ohlsson en de raggarbilar"?

Zweden

29

In welke stad vinden we Sanomatalo?

Helsinki

30

Wie heeft "De mythe van Aino" geschilderd?

Akseli Gallen-Kallela

De prijsuitreiking is tijdens de Algemene Ledenvergadering in maart 2022. Zie de "Agenda" van de website.

slee