The Uig chessmen of ook wel Lewis chessmen

Een aantal jaren geleden maakten wij kennis met de ‘Uig chessmen’. Wij waren met vakantie in Stornoway, de hoofdstad van de Buiten-Hebriden. Bij een autorit over het eiland Lewis zagen we bij de baai van Uig, grote houten beelden die aangaven waar de schaakstukken gevonden waren.

Bij een bezoek aan het plaatselijke museum hebben we daadwerkelijk een paar schaakstukken kunnen zien en later in die vakantie ook nog in het National Museum of Scotland in Edinburgh.

Vlak daarna bezochten we het net iets boven Harstad gelegen Trondenes Historiske Senter en tot onze verbazing stonden daar ook een paar schaakstukken. Wellicht in bruikleen, want ze behoren volgens mij niet tot de collectie.
De schaakstukken zijn gesneden uit walrusivoor en walvis-tanden afkomstig van Groenland.

Wikipedia:

De stukken zijn gevonden op het eiland Lewis; het is onbekend hoe ze daar terecht zijn gekomen. Lewis ligt aan de noordelijke rand van de Buiten-Hebriden die in de 12e en 13e eeuw bij het Noorse koninkrijk hoorden. Men neemt aan dat de schaakstukken in deze periode door een Noorse handelaar op Lewis zijn verborgen.

Ook over de ontdekking van de stukken is veel onduidelijk. Ze zouden rond 1830 in de baai van Uig aan de westkust van Lewis gevonden zijn in een kleine gemetselde ruimte in een zandbank. Er zijn geen bronnen uit die tijd die betrouwbare informatie geven over hoe, door wie en wanneer ze precies zijn ontdekt; wel circuleren er verschillende legenden en geruchten. Behalve de schaakstukken werden er ook veertien tabulastenen en een gesp gevonden. Vaststaat dat de stukken op 11 april 1831 tijdens een bijeenkomst van de Society of Antiquaries of Scotland voor het eerst zijn tentoongesteld.

Wierden,
Ed en Ineke de Graaf