Dit kanaal kun je vinden aan weg 25 niet ver van Østby, 37 km ten oosten van het centrum van Trysil.
Het kanaal is nu niet meer in gebruik, maar werd vroeger gebruikt om boomstammen van Noorwegen naar Zweden te transporteren.
Halverwege de 19e eeuw kregen de Zweedse houtkopers in Karlstad interesse voor de nog bijna onaangetaste bossen bij Ljørdalen, Trysil. De rivier de Ljøra maakt deel uit van het grote Dalaelvsysteem en heeft geen natuurlijke verbinding met de Klarälven. Om de gekapte bomen bij de houtzagerijen in Karlstad te krijgen, werd besloten een aantal kanalen met een totale lengte van acht km lengte te graven via het Flersjøen naar de Trysilelva en de Klarälven. Om het hoogteverschil van 13 meter te overbruggen tussen de rivier de Ljøra en het Flersjøen was een soort sluis nodig. Dit is de installatie die je bij het Støa kanaal nog steeds kunt bekijken. De bouw van het hele systeem begon in 1855 en was gereed in 1858; het is tot 1901 in gebruik geweest.
In 1991 is de installatie in het Støa kanaal gerestaureerd. Het bestaat uit twee karretjes waarop de boomstammen werden getransporteerd en die met behulp van waterraderen werden aangedreven. Om de twee jaar wordt ter plekke een openluchtspel opgevoerd waarin de geschiedenis van het kanaal wordt uitgebeeld. In 2003 is langs het kanaal tot aan het Flersjøen over een lengte van vijf km een wandelroute met informatieborden over de geschiedenis van het kanalensysteem uitgezet.
Jenny en Marius